Geschiedenis

De zweefvliegclub Texel werd in 1965 opgericht door een stel enthousiaste mensen die graag wilden zweefvliegen. Gezamenlijk werden de beurzen getrokken en werden een tweetal zweefvliegtuigen en een lier gekocht. De club beantwoorde duidelijk aan een behoefte. In de loop van de tijd groeide de vloot dan ook uit naar vijf zweefvliegtuigen en twee sleepvliegtuigen (Pipercups). De zweefvliegtuigen werden omhoog getrokken door een lier of omhoog gesleept door de Pipers. Eenmaal in de lucht was het zoeken naar de opstijgende warme lucht (thermiek) om dan zo lang mogelijk zwevend in de lucht te blijven.

Een zweefvliegbedrijf heeft nogal wat voeten in de aarde. Mede daarom werd in 1980 de overstap gemaakt naar zelfstartende zweefvliegtuigen, de zogenaamde motorzwevers. Er werd begonnen met een tweezitter. De Sperber RF5b. Eind 1985 werd een tweede toestel aangeschaft. Het was de eenzits SFS 31 "Milan". Dit toestel werd gekocht van de heer Bradetz uit het Oostenrijkse Kirchheim. Het vliegtuigje was veertien jaar oud, maar had slechts 500 uur gevlogen. Volgens vliegtuigbegrippen een zo goed als nieuw toestel.

Na een aantal jaren is de Milan weer verkocht, omdat de belangstelling voor dit toestel niet groot genoeg was binnen de club. Er werden nog twee tweezitters gekocht, de Slingsby uit Engeland en de Vivat uit Tsjechie. De Slingsby is in 2002 vervangen door een Scheibe SF25C en is 'het' lestoestel van de club. Dat is de PH-1073. Inmiddels is de Vivat ook niet meer in ons bezit. Deze is vervangen door een tweede Scheibe SF25C, de PH-1458.

De zweefvliegclub heeft op het Texelse vliegveld een ruime hangar met een clubruimte. Deze hangar is in de winter van 1995/1996 grotendeels in eigen beheer gebouwd, en sinds mei 1996 in gebruik.